Support

Onze Sponsors.
Deze hele trip worden we ondersteund door de volgende bedrijven, die we stuk voor stuk willen bedanken voor hun bijdragen. Zij hebben veel extra’s mogelijk gemaakt.

Klik op de naam voor hun websites:

Campingstore Zeewolde
Drie Beste Slagers
SWO Diesel Techniek
Datema Amsterdam
10 Beaufort

En natuurlijk onze partners

Bovendien hebben een aantal trouwe supporters ons veel steun geboden, o.a.:

Frits Barendsen, Frank Greiner, Marcel Kos, Ronald Nieuwenhuis, Arie Petrus, Carla Thijssen,
Gert Vink †,
Rene Westerhuis en Dirk Wurtz

Kijk ook eens op www.leefjedroom.com
www.driehoeknoordzee.nl

www.sweetelite.nl

STELLA onderweg naar de Noordkaap

15 juli - 25 augustus  2016

Weblog 4

Etappe 4: Bodø - Stavanger - Nederland

Het eindverslag van de STELLA

Als ik dit stukje op papier zet zit ik weer achter mijn computer thuis in Almere. Het is net of ik niet weg geweest ben. Of toch, wel? Na drieënhalve maand geen schommelende boot onder je, maar vaste grond en weer verenigd met Anneke, Stella, Youri en Julia. Eerlijk is eerlijk; ik ben weer een gelukkig man dat ik ze weer in mijn armen kon sluiten - gezond en wel.

Terug naar het laatste stukje van de reis. Zoals jullie gelezen hebben, was het weer moteren richting Vlieland. Maar beter op de motor dan harde wind uit het zuiden, en dat is toch ook wat waard. Een paar dagen op Vlieland om bij te komen, en te proberen om het normale ritme op te pakken. Lekker relaxed wandelen langs het strand en slenteren door de hoofdstraat van Oost-Vlieland en gewoon boodschappen doen voor Néderlandse prijzen. En dat alles met een heerlijk temperatuurtje en een glaasje wijn of een biertje op een terras, voor een schijntje van wat je daarvoor in Noorwegen kwijt bent.
Maar wij zijn nog niet thuis, dus met het tij richting Kornwerderzand en door de sluis afmeren in Makkum. Voor de volgende dag was er wat minder wind voorspeld, maar genoeg om te zeilen, dus zeil erop en zeilend naar Enkhuizen. Helaas bleek ook in Nederland dat de wind gewoon dát deed, wat niet voorspeld was. Dus weer de motor moest erbij...wel weer een vertrouwd gevoel dat motorgeluid.

Na een telefoontje van mijn goede vrienden Jaap en Ineke, waar wij zaten, was het helaas niet mogelijk om elkaar te ontmoeten in Enkhuizen. Maar we spraken af dat zij naar Volendam zouden varen en ons de volgende dag tegemoet zouden varen. Intussen kwam Enkhuizen in zicht en kregen wij een mooi plekje in de Buyshaven. De volgende morgen door de sluis en het laatste traject richting Almere Haven. Toch een vreemd gevoel, zo’n laatste dag en na drieënhalve maand weer in je eigen box te liggen en je familie en vrienden weer te gaan zien. Eerst Jaap gebeld waar wij ongeveer op het Markermeer zaten. Na een tijdje kwam de Switch in zicht en meerden wij naast elkaar af om elkaar in de armen te sluiten. Als welkom kwam er een fles champagne tevoorschijn uit het vooronder. Ja ,het is wel heel speciaal om in het zonnetje, dobberend op Markermeer met elkaar te toasten. Jaap, Ineke bedankt voor dit warme welkom en natuurlijk ook namens Roland en Lucia.
Nu moest er nog een stukje gevaren worden naar de thuishaven om familie en vrienden in de armen te sluiten. Nog even de lijntjes vast maken en de reis zat erop.

De STELLA ligt weer afgemeerd in haar box en heeft weer een mooie tocht gemaakt. Weliswaar het meeste op de motor, maar we hebben wel goed 2900 mijl gevaren en heel veel mooie dingen gezien.

Ik wil iedereen bedanken die op één of andere manier heeft bijgedragen om deze reis succesvol te maken o.a. Arie Petrus, Frits Barendsen, Frank Greiner , Gert Vink, Rene Westerhuis, Dirk Wurtz, Ellen Baruch, Freek Klijnsma en Ad Palmer.
En: Campingstore Zeewolde, De Drie Beste Slagers, SWO Diesel Techniek, Datema Amsterdam en 10 Beaufort.

Vanaf deze plaats wil ik mijn bemanning: Arnoud, Gert, Jelle, Jaap, Ineke, Roland en Lucia bedanken voor hun bijdrage aan deze reis. Zij waren een fantastische bemanning en hebben er voor gezorgd dat ik mijn laatste Reis naar Noorwegen op een mooie manier kon afsluiten. En bovenal onze partners, want zonder hun steun was dit niet mogelijk geweest.

Bert Joosse
Schipper van de STELLA

29 augustus 2016

Het stukje van Lucia en Roland Maes

Je moet eigenlijk een beetje gek zijn om deze zeereis te gaan maken.

Dat heb ik af en toe gedacht toen we op de terugtocht waren naar Nederland.
Toen Bert afgelopen jaar bij me kwam om te vragen of ik met hem mee wilde varen in Noorwegen en terug naar Nederland had ik hem heel bewust naar Lucia gestuurd om dit aan haar te vragen.
Noorwegen zag ik wel als een land dat ik wel eens wilde zien, maar de reis van meerdere dagen op zee was niet mijn eerste keuze. Lucia zag het als een uitdaging en wilde dat wel eens meemaken.

Eenmaal aan boord van de Stella werden we als een prinsenpaar ontvangen door onze gastheer. In de stromende regen had hij ons opgehaald van het busstation in Stavanger en kon de tocht beginnen. Even wennen aan de boot en al snel ging de reis naar de meest bezochte attractie in Noorwegen, de Preikestol. Verscholen in de Lysefjord lag de Stella als een nietig stipje onder de rotsen waar we de mensen als speldeknopjes op de Preikestol (preekstoel) zagen. Naast deze inmense berg was een waterval waar de boot tot vlak bij de rots kon komen. De diepte onder de boot was bijna overal meer dan 100 meter.

Ohja, het gezicht van Bert was een beetje veranderd, zijn nieuwe bril was de avond ervoor in Forsand blijven hangen aan de verstaging en naast de boot te water gegaan. Van alles hebben we geprobeerd, maar waarschijnlijk had een bijziende vis hem gevonden en Bert moest op zoek naar zijn oude bril, deze kwam gelukkig na enige tijd wel boven water.

Bert had het goed naar zijn zin, we merkten dat omdat hij dan loopt te zingen en te neuriën.

Na deze tocht, ging de reis weer terug naar Stavanger en ik was blij dat ik de helmstok onder het zeilen of varend op de motor snel in mijn handen gedrukt kreeg.

Naast een zeer gezellige gastheer bleek Bert ook talent in huis te hebben om prima maaltijden te verzorgen. Wij hebben hem het kaartspel boerenbridge geleerd en dat maakte de avonden gezellig.

De prijzen zijn in Noorwegen soms buitensporig hoog. De 2 glaasjes wijn in ons hotel koste meer dan 20 euro. Gelukkig bleek het vlees en groente in de supermarkt betaalbaar en konden we meerdere keren barbecuen in de kuip.
We hadden het zonnetje meegebracht zoals ik Bert beloofd had.

De volgende trip ging naar Skudeneshavn, daar mochten we genieten van een prachtig dorp en Bert bracht ons naar een ja / nee bankje, waar ons huwelijk getest werd. Gelukkig bleek dat nog in orde en vonden we elkaar op het ja bankje.

Na een spannende tocht langs de kust en een nauwe doorvaart tussen de rotsen door van het eiland Kvitsoy kwamen we aan in Tananger. De volgende dag voeren we met prachtig weer langs de kust naar Egersund. Dit is een wat grotere plaats met een grote natuurlijke haven. Een wandeling bracht ons boven op de Wandberg en een Noor vertelde ons dat het uitkijkpunt gebruikt was door piraten.

Even tussendoor wil ik iets vertellen over de Noren die we tegengekomen zijn. Wij waren met de koffers in de regen onderweg van de bus naar ons hotel toen een vriendelijk Noors stel stopte met de auto en vroegen of ze ons konden helpen. De koffers gingen in de auto en in de stromende regen werden we voor de deur van het hotel afgezet. De volgende dag stapten we in de bus en omdat ik geen Noorse Kronen bij me had mochten we gratis meerijden. Wat een heerlijke mensen.

In Egersund bleek het weer niet geschikt voor een volgende tocht. Met de trein van uit Egersund richting Kristiansand volgens de Noren een mooie stad. Een mooie tocht door het mooie bergachtige landschap met veel meren zorgde voor een leuke afwisseling. Kristiansand was een leuke stad waar ook wel een biertje te krijgen was. In de trein terug, op besproken plaatsen, kwam Bert alleen te zitten en bij hem kwam een uitbundige Noorse te zitten die Bert de Engels taal weer behoorlijk aangeleerd heeft.

Na deze trip kwam al snel de terugreis in beeld. De Shetland eilanden en Schotland waren uit beeld vanwege depressies en evenementen in Whitby.
Wij gaan naar Vlieland en omdat dit tochtje 320 mijl is moesten de weerkaarten regelmatig geraadpleegd worden om een windgat (wie bedenkt zo'n naam) te vinden. Gelukkig heeft Bert een goed moment gevonden en vertrokken we 's morgens met 3 andere Nederlandse jachten naar zee.
Het weer was niet best, regen en hoge golven en Egersund lag aan lager wal, maar de zeilen konden omhoog en gelukkig was de wind recht op de kop van het schip zodat we het mooie laveren konden beoefenen.
Zoals de zeilers onder ons begrijpen schiet dat niet erg op en moest helaas de motor erbij.
Deze was net als Bert in een goede stemming en dreef het schip in de goede richting. Tot Vlieland heeft de motor en de bemanning het prima gedaan. We liepen onze 3 uurs wacht alsof we nooit anders gedaan hadden.

Toch wel lekker om Vlieland 's morgens op de 3e dag in zicht te krijgen. Gelukkig stond de rode vlag op de haven en het bord " haven vol " op de kant. Dit hebben we maar genegeerd en in de haven vonden we een plekje tegen een ander schip. De havenmeester kwam snel met de boot en wees ons, nadat verschillende schepen vertrokken waren, een boxje toe. Hulde voor deze vriendelijke ontvangst. Hulde ook voor onze gastheer en reisleider, helaas gaat hij niet meer naar Noorwegen, we hebben genoten van de tocht.

Het laatste stukje gaat over de Waddenzee, IJsselmeer en Markermeer. Dat is bekend water voor ons. Een kleine hindernis ligt nog voor de boeg. De hoogte van de Hollandse brug is met een normale waterstand net hoog genoeg voor de Sadler 32, dat wordt nog even spannend hoe hoog het water werkelijk staat. Met deze schipper gaan we de reis tot een goed einde brengen, dat staat als een paal boven water.

Lucia en Roland

13 augustus 2016

Het is weer de hoogste tijd dat er weer wat op papier komt te staan. In het vorige stukje lagen wij nog in Haugesund met een boel regen en veel wind. Wegens een regatta die het komend weekend zou worden gehouden, moesten wij of verplaatsen of vertrekken. Wel na vier dagen Haugesund hadden wij het wel gehad en ging het kompas weer op zuid richting Skudeneshavn. Dit plaatsje is zoals ik eerder had geschreven het Volendam van het noorden maar dan zonder de dijk. Maar er is wel iets wat ik nog nooit ergens anders had gezien het ja / nee bankje m.a.w. of je gaat samen op het ja bankje zitten of één gaat op het nee bankje zitten. De bij gevoegde foto's zijn dan ook zeer duidelijk in de keuze ja / nee..

Hier vandaan naar Stavanger waar Ineke en Jaap weer richting huis zouden vliegen en Lucia en Roland weer aan boord zouden komen om verder naar het zuiden te varen. Eerst maar een dag Stavanger bekijken om dan te vertrekken richting Preikestoelen en de daar vlak bij gelegen waterval te bezichtigen. Het platte gedeelte van deze beroemde berg ligt op zo'n 600 meter boven het water en daar lig je dan onder als een soort van lucifer doosje. Bij de naast gelegen waterval kan je met de voorkant van de boot onder douchen. Ook hiervan heb ik de foto's toegevoegd.

Vandaar weer terug naar Stavanger om de volgende dag naar Egersund te varen ons eventuele vertrekpunt naar Vlieland. Gezien de voorspellingen van het weer eerst nog even met de trein naar Kristiansand, een mooie stad en een bezoek zeker waard.
Na nog een dag rust het kompas op 190 graden en op weg naar Vlieland.
Na drie nachten op zee met mooie en slechtte momenten op donderdag 25 augustus om 08.15 af gemeerd in de haven van Vlieland. Dit is wel eerder dan gepland, maar daar staat tegenover dat een paar dagen eerder thuis na ruim drie maanden ook wel heel aantrekkelijk is om Anneke weer even te knuffelen. Natuurlijk voor dat ik boze gezichten zie m ook de rest van de familie.

Hopelijk liggen wij woensdag ergens in de middag weer afgemeerd in Almere Haven.

Namens de bemanning van de STELLA de groetjes en tot gauw.

12 augustus 2016

Het stukje van Jaap

Mijn tas volgestouwd, net geen twintig kilo, mijn handbagage bestaat uit zeilbladen met een fles whiskey en creditkaart.
De eerste vertraging van twee uur is begonnen op Schiphol, daarna snel verder via Oslo naar Bodø in hoog Noorwegen. Ik kies de groene "leugendeur"...niets aan te geven, ik doe de deur open, ze geloven me en daar staat Bert. Uitgebreid begroeten, we doen de voordeur open van het vliegveld en voor mij ligt vierhonderd meter sjouwen tot in de haven.

Eerst maar even wat drinken, alweer drie uur in de nacht.
Zondag vertrekken we meteen, er moet nog zeshonderd mijl water onder de kiel door alvorens wij een nieuwe afspraak hebben op een vliegveld.
-Noorwegen is prachtig, het klimaat bevalt me niet net als de prijzen-
Met te weinig wind zetten we koers naar het zuiden, de goede kant op zoals we nog vaak gezegd hebben tegen elkaar. Na vele plaatsen aangedaan te hebben, zien we kans om de beruchte Westkaap te passeren met windstil weer, gelukkig zijn we gewend om in het donker te varen maar dit plaatje blijft ons voor altijd bij, om zes uur in de ochtend tijd voor een overwinning glaasje whiskey, de fles uit mijn tas overigens, diep verborgen tussen de handdoeken.

Na opnieuw in diverse havens niet goed afgesproken te hebben wie nu ging betalen naderen we Bergen...regen, zonneschijn, pak aan, korte broek, weer regen....

Daar is ze, Ineke komt op ons af met haar tassen, net als ik door de "leugendeur".
Ook haar geloven ze, .....nieuwe voorraad. Met de "Flybussen" keurig vervoer naar de boot. Tijd voor een hapje en een drankje, morgen gaan we Bergen verkennen.
Regen, zonnetje, regen, toch heerlijk winkel in en uit waarna een bezoek boven op de berg, een prachtig uitzicht over de stad.

We zakken verder af, mooi plan gemaakt en ook hier komt niets van terecht, vier dagen verwaaid gelegen in Haugesund, regen, harde wind. Via Skudeneshavn naar Stavanger, een prachtige dag met volop zon en weer diesel verstoken omdat er nu weer geen wind staat!!....
We meren af in de binnenstad, een prachtige reis, de boot weer een stukje zuidelijker richting Almere, wij en weer Bert blij.
-Noorwegen is prachtig, het klimaat bevalt me niet net als de prijzen-, maar vergeten doe ik het nooit meer, bedankt maatje!

Jaap

Stukje van Ineke

Extra vroeg vertrokken naar Schiphol i.v.m. de verscherpte bewaking.....maar gelukkig alles helemaal goed en volgens plan om 16.00 geland in Bergen...daar stonden Jaap en Bert op mij te wachten.
Het weer was verbazend aangenaam en na een half uurtje met de bus lag daar de STELLA te wachten....heerlijke wagenwielpizza genuttigd en na diverse kleine versnaperingen heerlijk geslapen!!
De volgende dag was gepland om Bergen te bezichtigen en dat is zeer zeker de moeite waard! Genoten van de winkeltjes...sorry mannen.....het houten dorp en het adembenemende uitzicht!

Het plan voor de volgende dag was Rosendal maar de vooruitzichten waren niet te best dus besloten we onderweg door te varen naar Haugesund, zo'n 65 mijl varen. Om 23.00 uur in de avond daar aangekomen om er vervolgens 5 dagen te moeten blijven liggen.....
Ja ....dan maar weer winkel in en uit...wassen....haren van de mannen bijwerken en beetje kokkerellen. Het weer is hier de ene dag mooi om de volgende dag de héle dag in regen en wind door te brengen....ach mijn traditie van slecht weer in mijn zeilvakanties wordt gelukkig niet doorbroken!!!

Uiteindelijk konden we weg en met toch nog 20 knopen wind in de rug. Een paar uur verder lag klein Marken in het verschiet...Skudeness...schilderachtig mooi en stil...Pippi Langkous kan hier opgenomen zijn. Lekker gewandeld naar het Ja-Nee bankje (kijk maar op Google) en het weer knapte steeds meer op! Volgende ochtend op tijd vertrokken naar Stavanger en na heerlijke zonnige maar koude tocht afgemeerd in het hartje van de stad! Dat hebben we wel geweten.....keiharde muziek tot 3 uur in de nacht!!! wat overigens normaal is hier! Ook Stavanger is een leuke stad en heeft wel wat weg van Bergen!

Ik vind Noorwegen een prachtig land met mooie en vriendelijke mensen, een wondermooie natuur en imposante fjorden. Ik ben blij dat ik deze tocht dankzij Bert kon meemaken, want zelf zal ik hier niet zo snel meer heengaan....te lange winters lijkt het wel en daar hebben we maar uitbundig over gezongen als de regen weer eens op de tent kletterde....té koud en nat en véél te duur....10 euro voor een glaasje wijn? en ook de "gewone boodschappen". Minimaal het dubbele van onze prijzen!
Bedankt voor de unieke ervaring Bert en de supergezellige dagen en kom heelhuids naar Almere.

Vriendelijke groeten Ineke de koksmaat

6 augustus 2016

Zo het is alweer een tijdje terug dat er een berichtje op Facebook verscheen, maar hier dan weer een vervolg.
Bij het laatste berichtje waren Arnoud en ik weer terug in Bodø om dat daar Arnoud weer richting huis vertrok en Jaap aan boord stapte om richting Bergen te varen. En dit moest eigenlijk met gezwinde spoed om zo snel mogelijk de gevaarlijkste stukken over te steken zolang het mooi weer was.

Op zaterdag uit Bodø vertrokken richting de Svartisen gletsjer, om daar nog even te genieten van dit mooie stukje natuur. Hier vandaan richting Brønnøysund passant de Noordpoolcirkel weer over te steken. Daar Jaap de vorige keer ook van Noord naar Zuid ging zijn wij nog maar een keertje omgedraaid zodat hij ook van Zuid naar Noord de Poolcirkel gepasseerd is.
Om dan snel verder richting Nesna,Brønnøysund, Rørvik en Stokksund te varen. Dit plaatsje ligt echt verscholen tussen de bergen maar wel zo mooi dat je daar gewoon even moet afmeren. Om daar dan even op het ronde terras aan het water een overheerlijke pizza te eten. Maar helaas, geen plek en geen pizza meer maar wel bier en een heerlijk vlees gerecht.

Vandaar via de Trondheimleia naar Kristiansund een verschrikkelijk ééntonig stuk maar ook dat hoort erbij. Dan het eerste gevaarlijke stuk over Hadsvika hier wil je beslist niet zitten met een zw wind boven de 5 Bft. Want als er ergens een schepen kerkhof is dan is dat hier.
Hierna doemde Alesund voor ons op de volgende stopplaats voor wij de westkaap zouden ronden. Na even de weersverwachting geraadpleegd te hebben besloten wij om direct door te varen en de westkaap nog die zelfde avond / nacht te ronden. Een strakke zee en een verschrikkelijk mooie ondergaande zon zorgden voor de rest.

Afgemeerd in Silda waar wij nog mooie herinneringen aan hadden van onze terug tocht in 2012. Hier vandaan de volgende dag richting Floro, Askvol en Eivindik naar Bergen een tocht met zon, regen met een zicht van plusminus 50 meter en met de radar bij meerden wij af in Bergen, waar Ineke aan boord zou stappen om daar vandaan mee te varen naar Stavanger.
Nu liggen wij in Haugesund met een wind verwachting rond de 32 knopen geparkeerd. Maar nog zo'n 30 mijl en dan zijn wij weer op tijd in Stavanger. Hier stappen Jaap en Ineke van boord en komen Lucia en Roland Maes aan boord voor het volgende traject.

Met een vriendelijke groet vanaf de STELLA, Jaap, Ineke en Bert.